Phishing is het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en bankrekeningnummers. Dit gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld via sms, e-mail en nep websites.
Hoe kan ik phishing herkennen?
- Je ontvangt vaak een e-mail waarin je wordt verzocht om op een link te klikken. Je komt dan op een website, waar je gevraagd wordt in te loggen. Deze nep website lijkt soms precies op de site waar je bekend mee bent.
- In phishing e-mails staat vaak een verzoek om persoonsgegevens in te vullen. Die moeten om de één of andere reden zogenaamd bijgewerkt, gecontroleerd of geverifieerd worden.
- Een phishing e-mail bevat vaak tekst die door een vertaalcomputer is gehaald en heeft daarom vaak spelfouten of vreemd klinkende zinnen.
- De fraudeurs willen graag snel een reactie. Daarom spelen zij vaak in op je angst om opgelicht te worden of om je account kwijt te raken.
Waar moet ik op letten om phishing te voorkomen?
- Ontvang je een e-mail waarin wordt gevraagd om op een link te klikken, controleer dan goed van wie de e-mail komt en geef nooit persoonlijke gegevens of wachtwoorden.
- Deel je wachtwoord met niemand.
- Gebruik voor al jouw online accounts unieke wachtwoorden. Dus zorg ervoor dat je Interieurplaza wachtwoord niet hetzelfde is als het wachtwoord van je e-mailaccount.
- Wees alert op het verstrekken van gegevens:
- Wij sturen geen e-mails waarin we om jouw wachtwoord vragen.
- Wij sturen ook geen e-mails met het verzoek om jouw e-mailadres te wijzigen.
- Wij vragen nooit om creditcard- of bankgegevens in een e-mail.
- Wij vragen nooit om gegevens te verifiëren.